05 juli 2009

Blixt

Jag har länge tyckt att det verkar spännande att fota blixtar. I fredags gjorde jag ett första försök och det slutatde iallafall över förväntan.
Ställde in kameran på minsta bländaröppningen och cirka en sekunds slutartid och började fyra av. Resultatet blev 3 blixtar på 105 tagna bilder.
Vid nästa försök ska det dock vara mörkt ute...tror bilderna blir bättre plus att det bör vara mycket enklare att fånga blixten. Jag ska också se till och rengöra mitt kitobjektiv på nåt sätt...det blev fruktansvärt mkt skit på bilderna. Resterna syns tyvärr på bilden.

9 kommentarer:

  1. Imponerande, tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Nu vet jag vad jag ska testa framöver.

    SvaraRadera
  2. coolt som fasen ändå men jag fattar vad du menar... men nu vet du ju i alla fall hur du ska göra (och jag också.. haha), så nästa gång är det jackpott ;)

    SvaraRadera
  3. Fan vill också kunna fånga en blixt.. Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  4. sv: Bara och bara. måste finnas yte för det och där det blrukar blixtra ser jag fan inte för massa skog.. svårt att förklara..

    SvaraRadera
  5. svar: åh men det var bara roligt..och tack! :D

    SvaraRadera
  6. Imponerande!
    Jag tycker om åska men har en himla respekt för den.
    Mycket fina bilder på den här bloggen!!!
    /Frogprincess

    SvaraRadera
  7. ÅÅh om du läser i min blogg så ser du att jag försökte fånga en blixt med min kamera men att jag inte lyckades med det.
    det blev en sjukt cool bild!

    har du lärt dig att fota alldeles själv?
    kram

    SvaraRadera
  8. detta var intressant ;) jag måste ut vid nästa åskväder och fota själv tror jag, har aldrig testat

    ang. smutsen tror jag att det är sensorn som du behöver rengöra. om man har skit på den syns det nämligen mycket mer vid små bländaröppningar...

    SvaraRadera
  9. Alltid kul när man fångar blixtbilder. Angående smutsen på din sensor har jag en guide för det.

    SvaraRadera