16 augusti 2009

Inställningar

Tänkte jag skulle slå till med en "behind the scenes"-bild som är så populär. :P

Jo, jag tänkte att jag skulle berätta lite om förutsättningarna när det gäller den typen av bilder jag tog vid Vätterstranden. Hoppas det kan hjälpa någon. Jag kör på i punktform:

  1. Stativ och fjärrutlösare: Är måsten! Det går dock fint att byta ut stativet mot något annat stabilt underlag och det går bra att använda kamerans självutlösningsfunktion istället för en fjärrutlösare.
  2. Tidpunkt: Eftersom man måste upp i hyfsat långa slutartider så är det en stor fördel att det är relativt mörkt ute. Mina bilder är som synes tagna strax efter solnedgången.
  3. Inställningar: Använd en liten bländaröppning. I mina bilder har jag använt mig av F/14 och mindre. Anledningen är att vi vill ha längre slutartider och ett stort skärpedjup. Slutartiden måste som sagt vara lång eftersom vattnet ska "suddas ut" och få den där trollska känslan. Det gäller dock att balansera slutartiden så att inte himlen blir helt utfrätt, vilket inte är helt lätt. Ofta är det omöjligt (om man inte använder sig av halvtonade gråfilter eller lägger ihop två bilder i PS) att inte överexponera delar av himlen, som ni kan se i mina bilder, om man samtidigt vill smeta ut vattnet. De tre bilderna jag har lagt ut är tagna med 10, 30 respektive 96 sekunders slutartid.
  4. Övrigt: Ficklampa, regnbyxor och bra skor. En stark ficklampa är jättebra att ha när man ska fokusera på mörka saker. Är objektet för mörkt så är det svårt att ställa in bra fokus både manuellt och med autofokus. Sen är ju alltid bra kläder en förutsättning. Jag satt precis i vattenkanten och hade blivit rejält blöt annars. Ska man också ta bilden ur ett lågt perspektiv så kommer man ju ligga i vattnet och det kan ju lätt bli kallt :P

Detta är nog bland mina längsta inlägg hittills, hoppas någon har lite nytta av det.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset Stefan. Skall tänka på det nästa gång jag har kameran framme.

    SvaraRadera
  2. alltid kul att se behind the scenes! aven om man kan sin kamera har man alltid en massa att lara sig. maste prova detta nagongang.

    SvaraRadera