06 januari 2010

Canon eos 7d

Cyberphoto paketet innehöll alltså ett nytt kamerahus! Canon eos 7d. Jag har sneglat länge på denna kamera vars egenskaper passar utmärkt för bland annat sportfoto.

Serietagning på 8 bilder/s, ny härlig autofokus och bättre ISO-prestanda var de egenskaper som fick mig att till slut ta steget och byta upp mig till denna kamera. Live View (manuell fokus i LV verkar galet användbart), filmning och en fin 3 tums skärm gör inte det hela sämre!
Canon Eos 7d Så idag har jag förstås fotat typ hela dagen och testat på de nya funktionerna. Allt känns bra, utom en sak...en ganska viktig sådan. Som ni kanske minns hade jag problem med autofokus på mitt Sigma 70-200. Efter en justering så fungerade det dock ok ihop med min 400d. Tyvärr så har jag samma problem nu igen. På 200mm, f/2.8 lägger sig fokus 1-2cm framför punkten jag fokuserar på. Jag antar att både objektivet och kameran behöver skickas till serviceverkstaden och det känns väldigt trist.

4 kommentarer:

  1. Riktigt kul med nytt kamerahus! =) Grattis! Det där är ganska typiskt sigma-gluggen och verkligen tråkigt. Det var en av anledningarna till att jag sålde min samt att den inte är vidare bra på fullformat. Men vill du att den skall fungera klockrent med kamerahuset så är det bara en justering som kan fixa det. Microjusteringen som man kan göra själv i kameran är ju inget som fungerar på zoomar.

    SvaraRadera
  2. Vad kul med lite nytt. Väntar på att jag skall få köpa en Canon EOS 1000D eller 450D.

    SvaraRadera
  3. Låter grymmt spännande ;) får man fråga vad den ungefär kostade? :)

    SvaraRadera
  4. Grattis till en utmärkt kamera. Nackdelen med sigma är att den inte är vädertätad och att man inte kan lämna in den hos Canons serviceverkstad för att få objektivets fokus fixat.
    Nu väntar vi bara på att mjukvaran Magic Lantern ska komma ut till 7D med, så vi kan leka ännu mer med kameran.

    SvaraRadera