18 december 2008

Min första bild - Skogsödlan

Jag började fota lite smått våren 2007 för snart 2 år sedan alltså. Kameran som jag hade köpt var en Canon Powershot S3IS som väl är i princip så nära man kan komma en systemkamera fast att det är en kompakt.

Jag kommer väldigt väl ihåg min första tur med kameran ut i skogen. Efter bara några hundra meter stötte jag på krabaten på bilden nedan. Ödlan låg sedan precis stilla och lät sig fotas ur alla tänkbara vinklar, antar att den spelade död? Med tanke på att närgränsen på kameran var 1cm, så hade jag bokstavligt talat linsen ända upp i facet på den utan att den flydde. Det var till slut jag som fick lämna stackaren ifred.

Efter detta möte var jag såklart fast vid fotandet!
Kan rekomendera alla som går i tankarna att börja fota att börja med en kamera ur Canons Powershot serie...tror att den nyaste heter S5 IS nu. Jättebra kamera som är lätt att hantera och ta bra bilder med samtidigt som det finns många manuella inställningar att utvecklas i.


http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/powershot/PowerShot_S3_IS/index.asp

3 kommentarer:

  1. Shit, riktigt bra första-bild. Skärpan ligger perfekt på ögonen och ödlan poserar ju så fint också :)

    Just ja, det här jäkla blogspot. Det är ju varken smidigt eller snyggt att kommentera här. Hade blogspot förut och det störde mig rejält. Men har du sett att man kan klicka i ett alternativ så man får kommentarsrutan under själva inlägget numera? På samma sätt som blogg.se, wordpress m.m. Är mycket snyggare, men det är bara ett tips :)

    SvaraRadera
  2. SV: Nej tyvärr ska jag inte till paris än. Nästa år möjligen:)
    men jag tror jag ska få ett objektiv. Eller jag hoppas att jag är så bortskämd att jag får ett;)

    SvaraRadera
  3. sv. ja gör det :P
    sjukt bra ödlebild, trodde att det låg mycket och lång erfarenhet bakom det där fotot :P

    SvaraRadera