29 december 2008

Nu smäller det...

Passade på att fota fyrverkerier för första gången igår då ett företag i närheten hade provskjutning. Det var lite klurigt och jag tror jag exponerade bilderna lite för länge. Blev ändå en del riktigt coola bilder. Använde mig av Bulb-inställningen, stativ och fjärrutlösare

Företaget som höll i provskjutningen frågade även om det var möjligt att få ta del av bilderna så jag ska ner och ta lite fler bilder på nästa provskjutning så får vi se hur det blir med den saken. Kul om bilderna kan användas till något även om jag är lite kluven till det här med att "få" bilder...

Har ni några bra tips på fyrverkerifoto så skulle det vara väldigt kul att få ta del av dem! Funderar lite på hur jag ska få bort "stjärneffekten", tycker inte den passar in riktigt.

2 kommentarer:

  1. Häftigt, är sugen på att prova på onsdag, mitt första nyår och fyrverkeri med systemkameran.

    SvaraRadera
  2. Jag fotade mina fyrverkerier som du ungefär.. ISO 200 och f/22. Exponeringstid i bulbläge.. fotade de flesta krevaderna med 10-15 sek exponeringstid. Blev riktigt lyckat resultat tycker jag. :) Jag är inte 100% men jag tror en del av "stjärneffekten" försvinner med mindre bländare.. annars kanske det kan vara värt att testa använda ett ND filter när man fotar ljusstarka krevader på lite närmare håll.. Bra blogg för övrigt.. var första gånger jag trillade in här och det lär nog bli lite mer återkommande beök framöver!

    /Fabbe

    SvaraRadera